När ni ska handla av en leverantör så behöver ni ge dem vår aktuella fakturaadress för att fakturorna ska komma rätt och inte behöva ta omvägar med posten.


Informationen finns i kortare format på portalen under internstöd - ekonomistöd - utbetalningar, men ibland kan det vara bra att ge dem den längre informationen nedan.

Tänk på att byta ut mitt namn och kostnadsställe i texten mot ditt namn och ditt sexsiffriga kostnadsställe, så att fakturan läses in med rätt kostnadsställe och distribueras korrekt.



 

 

 

Viktig information till dig som leverantör till Rädda Barnens Riksförbund – Org.nr 802002‐8638

 

2021‐11‐29 bytte vi fakturahantering och därmed också fakturaadress. 

Därför måste alla kommande fakturor skickas enligt instruktionen nedan. 

 

Rädda Barnens Riksförbund vill effektivisera hanteringen av leverantörsfakturor. Tillsammans med vår leverantör Scancloud

kommer vi att införa elektronisk hantering av våra leverantörsfakturor. Med denna förändring får vi en snabbare, effektivare

och säkrare process, både för er som leverantör och för oss som kund och samtidigt bidrar vi till en bättre miljö genom att

minska pappersanvändningen.

 

Det finns två alternativ för er att skicka era fakturor till oss. Vi vill i första hand att ni skickar E‐faktura, i andra hand PDFfakturor.

 

1. E‐faktura

För Elektroniska fakturor såsom t.ex. Svefaktura ber vi Er kontakta den e‐fakturaoperatör (VAN‐operatör) ni anlitar, och be dem göra uppsättningen enligt följande information:

Bolag                                             Rädda Barnen                             

Van‐operatör                              Scancloud AB                              

E‐ID faktura                                 7368020028637

PEPPOL‐ID                                    0007:8020028638

 

 

2. PDF‐faktura

PDF‐fakturor mailas tillradda-barnen@pdf.scancloud.se

En faktura per PDF fil. Skicka originalfakturor. Manuellt scannad/kopierad PDF accepteras inte.

 

OBS: Endast fakturor skall skickas till denna mailadress.

Vi kommer ha eftersändning från vår tidigare fakturaadress under en kort övergångsperiod. Därefter kommer fakturor som mailas till vår tidigare fakturaadress att återsändas

 

 

Pappersfakturor

Kan ni som leverantör inte skicka e‐faktura eller PDF‐faktura, vänligen kontakta oss för vidare diskussion.

Påminnelser etc. mailas alltid till faktura@rb.se

 

 

 

Krav på fakturainformation

Fakturor som saknar någon av nedanstående punkter kommer vi att returnera till er med begäran om ny faktura.

  • Fakturamottagarens fullständiga namn och adress, inklusive leveransadress.
  • Unikt Fakturanummer
  • Fakturadatum
  • Förfallodatum
  • Betalningsvillkor (30 dagar om inget annat avtalats i förväg)
  • Referens; kostnadsställe samt namn på beställare. Exempel: kst752810 Tony Spanó
  • Tydlig specifikation av vad fakturan avser (varor, tjänster mm)
  • Fakturabelopp
  • Fakturans momsbelopp och gällande momssats

 

Uppgifter om avsändaren:

  •  F‐skatt
  •  Momsregistreringsnummer
  • Organisationsnummer
  • Betalningsinformation: bankgiro/plusgiro/eventuellt bankkontonummer
  • Avsändarens namn, adress, telefonnummer och e‐mailadress

 

Räntor eller övriga kostnader baserade på brister av ovanstående kriterier accepteras inte.

Betalningspåminnelser hanteras alltid, men om ovanstående kriterier inte är uppfyllda, accepteras inte

eventuella påminnelseavgifter och dylikt.

 

Hur kommer jag igång?

Om ni behöver hjälp eller har frågor gällande elektronisk fakturering, eller om ni inte kan skicka fakturor enligt något av

ovanstående elektroniskt alternativ så kontaktar ni vår avtalspartner Scancloud AB

via e‐post till edi-relations@scancloud.se. Tekniska frågor skickas till Scancloud Support på e‐post edisupport@scancloud.se