Om vi ska anlita en förening eller liknande för ett mindre uppdrag så måste vi precis som vid fakturaköp av nya leverantörer ladda upp ett underlag i Exdoc.

Ifall föreningen inte skickat en offert så bör ni använda bifogad blankett för överenskommelsen, den signeras av RB och av uppdragstagaren.


På blanketten så specas uppdragstagaren, uppdraget, priset och syftet.

Det finns även information om fakturaadress och info om F-skatt och A-skatt som är bra att leverantörerna tar del av innan vi anlitar dem så att det blir rätt från början.


Det är tyvärr väldigt vanligt att ideella föreningar tror att det går att fakturera utan F-skattsedel för att de är momsbefriade, men om de saknar ett beslut om preliminär A-skatt (även kallat A-skatteintyg) så måste vi dra av 30% av fakturerat belopp och betala in som skatt.

För att vi ska kunna betala fakturan i helhet krävs att de ordnar ett beslut om preliminär A-skatt.

Det kan de beställa r.


Ifylld blankett mailas till faktura@rb.se för uppladdning till Sharepoint.



Observera att blanketten inte kan användas för att anlita privatpersoner eller ordinarie leverantörer för större uppdrag(100 000kr och uppåt).


Större uppdrag måste följa inköpsprocessen och de avtalen ska signeras av behörig chef för beloppsnivån.