Rädda Barnen har sedan 2019 använt sig av Salesforce Marketing Cloud för kommunikation med medlemmar, privata givare och företag. Huvudsakligen går kommunikationen via email, men det finns även stöd för utskick via SMS. 

 

Utskick kan antingen vara automatiserade eller initieras manuellt. Exempel på automatiserade utskick är exempelvis tack eller välkomstmeddelande när man startar sitt givande på webben eller ansluter sig som medlem. Exempel på manuellt initierade utskick kan vara uppmaning till personer som donerat via Swish att komplettera sina uppgifter för att kunna ta del av fler av Rädda Barnens erbjudanden.

 

Systemet är en molntjänst och användare kan logga in via https://mc.login.exacttarget.com/hub-cas/login

 

Skulle en användare glömma bort sitt lösenord så kan man själv återställa detta på logginsidan.

 

MFA är aktiverat för systemet så användare behöver koppla sitt konto med Salesforce Authenticator App. 

 

Medarbetare på Rädda barnen som behöver access till Salesforce Marketing Cloud förväntas beställa detta via ticket till servicedesk. Access ärenden hanteras av Super User eller produktområdesansvarig i dagsläget.


Då super user inte har tillgång till FreshServices i dagsläget kan ärenden relaterade till Salesforce Marketing Clod som behöver eskaleras sändas till Systemutveckling&Förvaltnings gruppen.


 

  

System/applikation

Salesforce Marketing Cloud

Produktägare


Supportkontakt/eskaleringspunkt

Super User, Kajsa Jungefeldt/Produktområdesansvarig Torbjörn Melander

L1 support

Super user

L2 support

Leverantör (Recoordinate)

L3 support

leverantör

Klass

Standard

SLA

Ej fastställt