Billecta används för kontonummeruppslag på räddabarnen.se i månadsgivarprocessen. Om Billecta ligger nere anses det som incident men inte major då det går att bli månadsgivare genom att skriva i sitt kontonummer manuellt. Implementationen använder en lösning som heter Open Banking. Det är bankerna som ansvarar för sin specifika lösning och vi vet att det är stora problem med Open Banking.


Vid ärenden fråga vilken bank personen använder och titta på driftstatus här: https://tinksweden.statuspage.io/# för att se om det är problem med just den banken för tillfället. Var noga och kolla att det är Open Banking som är påverkad.


Om driftsinformationen visar att det är problem, meddela ursprungskällan samt ansvarig för området och lägg upp det under driftsinformation.


Följande frågor bör ställas vid eventuella problem innan eskalering:

  • Från var inkom ärendet?
  • Hur länge har det varit problem?
  • Vilken bank används?
  • Är det problem via mobil eller desktop-användning eller båda?
  • Är det fler som återkommit om samma ärende?


SLA

Saknas. Ärenden läggs här: https://billecta.com/kundservice/


Förvaltningsorganisation:

Produktområdesansvarig: Jim Kollevik

Produktägare: Jim Kollevik

Super User: Lars Wirsen

Informationsansvarig: ?